De krapte op de arbeidsmarkt is, ondanks de vele gebeurtenissen in de wereld, nog steeds groot. Heel groot. Volgens een publicatie van de Rijksoverheid van 3 februari zal de krapte op de arbeidsmarkt op korte termijn iets afnemen door verminderde economische groei. Maar veel vacatures blijven openstaan en de verwachting is ook dat de krapte op de langere termijn in een aantal sectoren een structureel probleem zal blijven.
Reden genoeg om minder selectief te worden in wie je aanneemt. Zou je zeggen. Toch is het essentieel dat je scherp blijft op de selectie van sollicitanten. Niet alleen zodat je zeker weet dat jouw potentiële nieuwe collega een competentieprofiel heeft dat bij je behoefte past of dat de potentiële nieuwe ook in jouw bedrijfscultuur past, ook moet je zeker weten dat jouw potentiële nieuwe collega ook daadwerkelijk is wie hij of zij zegt dat ‘ie is.
Fraude neemt toe. Helaas..
Het artikel van de NOS op 21 februari was hard: De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd trekt aan de bel over het grote aantal meldingen van diplomafraude en valse verklaringen omtrent het gedrag (vog’s) in de zorg. De inspectie kreeg vorig jaar 95 meldingen over een zorgverlener met een vals diploma of certificaat, en elf meldingen over een valse vog. Dat is volgens de inspectie een ruime verdubbeling ten opzichte van eerdere jaren.
Logisch misschien als de krapte op de arbeidsmarkt toeneemt, maar vooral een ongewenste situatie als het om de gezondheid van mensen gaat lijkt me.
Natuurlijk is een zorginstelling verplicht om het arbeidsverleden van nieuwe medewerkers te onderzoeken (ook van zzp’ers, uitzendkrachten of mensen die zijn gedetacheerd) maar ook hier is krapte op de arbeidsmarkt vaak een probleem. Wie moet al die controles dan uitvoeren?
Niet alleen in de zorg
Overigens is fraude met dit soort documenten natuurlijk niet alleen in de zorg een probleem. Levent Bedrijfsrecherche onderzocht in 2019 al 10.000Â cv’s en ontdekte dat in 75% van de gescreende cv’s onwaarheden stond.
De reden waarom? ‘Mensen zijn bang dat ze de baan anders niet zullen krijgen.’
In het onderzoek van Levent Bedrijfsrecherche spande de HR-branche overigens de kroon met een negatieve beoordeling van 10,% van de cv’s. Een enorm risico voor jouw organisatie dus.
Er is een oplossing
We kunnen wel stellen dat iedereen met een gevoelige of kritische functie een screening zou moeten ondergaan. Het moet een standaard proces zijn bij het aannemen van nieuwe medewerkers. Maar hoe doe je dat dan?
Daar komt een (gelukkig geautomatiseerde) oplossing om de hoek kijken: (pre-)employment screening. (Pre-)employment is een achtergrondonderzoek naar sollicitanten. En met zo’n onderzoek verzeker je je er als organisatie van dat er geen belemmeringen en conflicten zijn voor jouw potentiële nieuwe collega, en je deze dus gerust in dienst kunt nemen.
Zo’n screening kan bestaan uit een controle op bijvoorbeeld de volgende gegevens:
- ID gegevens
- Kwalificaties
- Justitiële geschiedenis (Verklaring Omtrent Gedrag)
- Cv
- Opgegeven referenties
- Werkgeschiedenis
- Opleidingen en diploma’s
In 30 minuten je screening voor elkaar
We kunnen ons voorstellen dat je, zeker na het lezen van deze blog, aan de slag wilt gaan met (pre-)employment screening.Â
Doordat je AFAS gebruikt kun je, met een koppeling naar Otentica jouw potentiële nieuwe collega of bestaande collega’s eenvoudig screenen.
In de selectieprocedure krijgt de sollicitant een uitnodiging om bijvoorbeeld het identiteitsbewijs en de verklaring omtrent gedrag digitaal en geautomatiseerd te verifiëren waardoor jij zeker weet wie je aanneemt.
Ben je benieuwd hoe dit proces precies werkt? Meld je dan aan voor het webinar.