Wat is pre-boarding en wat kun je ermee?

Wat is pre-boarding en wat kun je ermee?

Als werkgever is het belangrijk om te zorgen dat jouw nieuwe medewerkers goed voorbereid zijn voordat ze aan de slag gaan. Dit proces, dat bekendstaat als pre-boarding, kan ervoor zorgen dat nieuwe medewerkers sneller productief zijn en beter in staat zijn om te voldoen aan de verwachtingen van het bedrijf. In deze blog kijken we naar de belangrijkste aspecten van pre-boarding en hoe dit kan helpen om de productiviteit en tevredenheid van je medewerkers te verhogen.

Wat is pre-boarding?

Voordat we dieper ingaan op pre-boarding, is het belangrijk om te begrijpen wat het precies is. Pre-boarding is het proces dat plaatsvindt na het ondertekenen van het arbeidscontract en vóór de eerste werkdag van een nieuwe medewerker. Het omvat alle activiteiten die nodig zijn om ervoor te zorgen dat de nieuwe medewerker goed voorbereid is op zijn of haar nieuwe baan. 

Waarom is pre-boarding belangrijk?

Pre-boarding is belangrijk omdat het helpt om de overgang naar een nieuwe werkomgeving te vergemakkelijken voor nieuwe medewerkers. Je nieuwe collega’s leren de cultuur en organisatie beter snappen. Mede daardoor voelen zij zich sneller welkom. Verder zorgt een goed pre-boardingsproces ervoor dat ze sneller productief zijn, doordat ze beter geïnformeerd starten en zich comfortabeler voelen in hun nieuwe baan. 

Hoe pak je dat dan aan?

Er zijn verschillende manieren waarop je pre-boarding kunt aanpakken als werkgever. Uit onderzoek blijkt dat nieuwe medewerkers het prettig vinden om in de periode tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag 1 á 2 contactmomenten per week te hebben. Dit kan persoonlijk contact zijn, maar een deel van het werk kun je natuurlijk ook automatiseren. Zo ontvangen onze nieuwe medewerkers 21 dagen voor hun eerste werkdag een gepersonaliseerde, maar wel geautomatiseerde e-mail over onze cultuur met daarbij een link naar onze cultuurpagina

Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen, is ervoor zorgen dat jouw nieuwe medewerkers voldoende informatie krijgen over hun nieuwe functie en het bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld door het sturen van een welkomstpakket met leuke gadgets, informatie over het bedrijf en de functie-eisen. 

Of simpelweg door het maken van een landingspagina die een nieuwe medewerker nog voor zijn of haar eerste werkdag kan raadplegen.

Welkom voelen

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers zich welkom voelen bij jouw bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld door het organiseren van een welkomstborrel of ander soort evenement waar nieuwe medewerkers elkaar en hun collega’s kunnen ontmoeten. Waarom zou je jouw nieuwe medewerkers niet al uitnodigen voor de maandafsluiting of VrijMiBo? 

Het helpt namelijk om het gevoel van verbondenheid te versterken en om ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers zich snel thuis voelen in hun nieuwe werkomgeving.

Communicatie is de sleutel voor succes

We kunnen nu wel stellen dat het belangrijk is om te blijven communiceren met nieuwe medewerkers voor hun eerste werkdag. Door regelmatig te communiceren zorg je ervoor dat ze zich comfortabel voelen en eventuele vragen of zorgen die ze hebben bespreekbaar kunnen maken. Want zeg nou zelf: er is toch niets spannender dan het beginnen aan een nieuwe baan?

Ben jij benieuwd hoe je pre-boarding inricht in de software van AFAS?

Misschien vind je dit ook interessant...

wee collega's overleggen aan een bureau om kennisdeling te verhogen en samenwerking te verbeteren.
Hoe stimuleer je het delen van kennis binnen jouw organisatie?
Veel organisaties weten dat het delen van kennis onmisbaar is om kwaliteit te behouden. De kracht van een goed functionerende organisatie zit namelijk niet alleen in de producten of diensten, maar ook...
Ontdek meer
Man presenteert voor een scherm in een onderwijsomgeving, symbool voor AFAS-consultancy en digitalisering bij VOXTUR
Zo houd je focus als ondernemer
Focus is essentieel voor elke ondernemer. In de beginfase van een bedrijf is het vaak een uitdaging om de aandacht vast te houden, vooral als er meerdere oprichters zijn. Wanneer je net start bestaat het...
Ontdek meer
Neem contact op
Wat een POCCE werk
Een aantal keer per jaar krijg ik de vraag om een proof of concept te begeleiden bij een bedrijf. Meestal wil de prospect vertrouwen krijgen in ons en in de software die door AFAS wordt geleverd. Dit zijn...
Ontdek meer