Wat is pre-boarding en wat kun je ermee?

Als werkgever is het belangrijk om te zorgen dat jouw nieuwe medewerkers goed voorbereid zijn voordat ze aan de slag gaan. Dit proces, dat bekendstaat als pre-boarding, kan ervoor zorgen dat nieuwe medewerkers sneller productief zijn en beter in staat zijn om te voldoen aan de verwachtingen van het bedrijf. In deze blog kijken we naar de belangrijkste aspecten van pre-boarding en hoe dit kan helpen om de productiviteit en tevredenheid van je medewerkers te verhogen.

Wat is pre-boarding?

Voordat we dieper ingaan op pre-boarding, is het belangrijk om te begrijpen wat het precies is. Pre-boarding is het proces dat plaatsvindt na het ondertekenen van het arbeidscontract en vóór de eerste werkdag van een nieuwe medewerker. Het omvat alle activiteiten die nodig zijn om ervoor te zorgen dat de nieuwe medewerker goed voorbereid is op zijn of haar nieuwe baan. 

Waarom is pre-boarding belangrijk?

Pre-boarding is belangrijk omdat het helpt om de overgang naar een nieuwe werkomgeving te vergemakkelijken voor nieuwe medewerkers. Je nieuwe collega’s leren de cultuur en organisatie beter snappen. Mede daardoor voelen zij zich sneller welkom. Verder zorgt een goed pre-boardingsproces ervoor dat ze sneller productief zijn, doordat ze beter geïnformeerd starten en zich comfortabeler voelen in hun nieuwe baan. 

Hoe pak je dat dan aan?

Er zijn verschillende manieren waarop je pre-boarding kunt aanpakken als werkgever. Uit onderzoek blijkt dat nieuwe medewerkers het prettig vinden om in de periode tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag 1 á 2 contactmomenten per week te hebben. Dit kan persoonlijk contact zijn, maar een deel van het werk kun je natuurlijk ook automatiseren. Zo ontvangen onze nieuwe medewerkers 21 dagen voor hun eerste werkdag een gepersonaliseerde, maar wel geautomatiseerde e-mail over onze cultuur met daarbij een link naar onze cultuurpagina. 

Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen, is ervoor zorgen dat jouw nieuwe medewerkers voldoende informatie krijgen over hun nieuwe functie en het bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld door het sturen van een welkomstpakket met leuke gadgets, informatie over het bedrijf en de functie-eisen. 

Of simpelweg door het maken van een landingspagina die een nieuwe medewerker nog voor zijn of haar eerste werkdag kan raadplegen.

Welkom voelen

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers zich welkom voelen bij jouw bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld door het organiseren van een welkomstborrel of ander soort evenement waar nieuwe medewerkers elkaar en hun collega’s kunnen ontmoeten. Waarom zou je jouw nieuwe medewerkers niet al uitnodigen voor de maandafsluiting of VrijMiBo? 

Het helpt namelijk om het gevoel van verbondenheid te versterken en om ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers zich snel thuis voelen in hun nieuwe werkomgeving.

Communicatie is de sleutel voor succes

We kunnen nu wel stellen dat het belangrijk is om te blijven communiceren met nieuwe medewerkers voor hun eerste werkdag. Door regelmatig te communiceren zorg je ervoor dat ze zich comfortabel voelen en eventuele vragen of zorgen die ze hebben bespreekbaar kunnen maken. Want zeg nou zelf: er is toch niets spannender dan het beginnen aan een nieuwe baan?

Ben jij benieuwd hoe je pre-boarding inricht in de software van AFAS?

Misschien vind je dit ook interessant

vInsights, Business Intelligence
Lees de blog
AFAS Support
Lees de blog
Neem contact op
Lees de blog

Vraag eenvoudig je abonnement aan

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*

Na het invullen van het formulier nemen we binnen 24 uur contact met je op om de details te bespreken.