Openstaande taken in AFAS automatisch opruimen

Wanneer er veel gebruik gemaakt wordt van InSite om diverse processen digitaal te laten verlopen, kan het zijn dat je na verloop van tijd veel taken open ziet staan. Ter info taken worden niet altijd afgesloten. Afgekeurde declaraties worden niet verwijderd. Mensen die iets moesten doen zijn ondertussen uitdienst. De redenen lopen uiteen, maar het resultaat is hetzelfde. De weergave ‘Alle taken’ stroomt over, en het overzicht raakt kwijt.

In deze blog neem ik je mee in een paar tips en trucs om te zorgen dat AFAS de bezem voor jou gaat vasthouden.

Ter info afhandelen

Bij het gebruik van een ter info-taak is het de bedoeling dat iedereen in de groep een workflow te zien krijgt, en daarna deze voor gelezen accordeert. Helaas blijkt in de praktijk dat dit niet altijd gebeurt. Nadeel is dat de Ter info in de Alle Taken zichtbaar blijft, totdat iedere individuele gebruiker de taak afsluit. In dat geval kan het wenselijk zijn om een periode te bepalen waarin de ter info nog relevant is.
Workflow voor het automatisch afhandelen van openstaande taken in AFAS bij ziekteverlof van een medewerker

In deze casus gaat er een ter info naar de groep Verzuim (Profit), bij elke workflow omtrent verzuim. Omdat bijvoorbeeld een deelherstelmelding van drie weken geleden niet meer interessant is, willen we dat deze automatisch verdwijnt. Dat doen we als volgt.

In de workflow halen we de relevante gegevensverzameling op (in dit geval: Mutatie verzuimverloop). Hierin wil ik het veld Datum/tijd beschikbaar hebben.

Ik maak een nieuwe conditie, waarbij ik instel: De datum moet groter of gelijk zijn aan vandaag – 3 weken.

Geavanceerd filter in AFAS voor het automatisch opruimen van openstaande taken op basis van datum en tijd
Bij de Ter info-taak stel ik deze vervolgens in als conditie op de gebruikersgroep.
Instelling voor zichtbaarheid van verzuimtaken in AFAS voor automatisch opruimen van openstaande taken

Na het publiceren van de workflow gaat het systeem de openstaande taken langs. Zeker als dit er veel zijn, kan het even duren voordat alle taken zijn opgeschoond. Zorg dat je je workflows optimaal instelt; bij vragen over dit proces kun je overwegen om functioneel beheer in te schakelen.

Geplande taak voor conditioneel afhandelen

Belangrijk bij deze (en de volgende tips) is dat je de geplande taak ‘Workflowtaken conditioneel afhandelen’ ingesteld hebt. Deze kun je instellen in Algemeen > Beheer > Geplande taak.
Planning van workflowtaken in AFAS voor het conditioneel automatisch afhandelen van openstaande taken

Medewerker is uitdienst

Stel, een medewerker met een contract voor bepaalde tijd krijgt geen contractverlenging. Er is via de workflow een brief aangeboden welke de medewerker digitaal moet ondertekenen. De medewerker doet dit niet, en is uiteindelijk uitdienst en heeft geen toegang meer tot InSite. Je wil wel dat de workflow afgerond wordt, omdat de datum uitdienst nog gemuteerd moet worden.

In de gegevensverzameling ‘Mutatie Medewerker/contract’ haal ik het veld ‘Datum uit dienst’ op. Deze gebruik ik voor mijn conditie, welke wordt ‘Datum uit dienst in verleden’.

Geavanceerd filter in AFAS voor het automatisch opruimen van openstaande taken bij beëindiging van dienstverband
In de workflow voeg ik de speciale actieknop toe, voor het registreren van de medewerker uitdienst. Deze geef ik ook een passende naam en icoon, zodat ik in een oogopslag kan zien waar deze knop voor bedoeld is.
Workflow in AFAS voor het automatisch afhandelen van openstaande taken bij uitdiensttreding van een medewerker
Bij de instellingen van deze knop pas ik ook de volgende instellingen toe:
Zichtbaarheid en vervolgtaken configuratie in AFAS voor het automatisch opruimen van openstaande taken bij uitdiensttreding

Hiermee zorgen we ervoor dat deze actieknop niet zichtbaar is voor de medewerker. Die kan dus niet zelf de uitdienst muteren zonder het document te ondertekenen. Pas de dag nadat de medewerker uit dienst gaat, wordt deze zichtbaar, maar vanwege de geplande taak wordt deze ook meteen afgehandeld. Wil je ervoor zorgen dat dergelijke processen soepel blijven lopen, dan kan het handig zijn om eens te kijken naar hoe functioneel beheer hierbij kan helpen.

Afgekeurde declaraties

Wanneer een declaratie wordt afgekeurd, heeft de medewerker de mogelijkheid om deze aan te passen of opnieuw in te sturen, of om de declaratie te verwijderen. In de praktijk kan het voorkomen dat de medewerker een nieuwe declaratie instuurt, maar vervolgens niets meer doet met de oude, afgekeurde workflow.

Bij het afkeuren wordt vaak verplicht een reactie gevraagd, zodat de medewerker ook ziet waarom er iets is afgekeurd. Deze reactie gebruik ik voor mijn volgende conditie. Als een medewerker na twee maanden nog steeds niets gedaan heeft met de afgekeurde workflow, wil ik dat deze afgehandeld wordt.

In de workflow voeg ik de gegevensverzameling ‘Dossier’ toe. Hierin haal ik het veld Laatste reactie > Instuurdatum op.

Structuur van dossieritems en laatste reactie velden in AFAS voor het beheren van openstaande taken
Ik bouw een filter voor laatste reactie twee maanden geleden:
Geavanceerd filter in AFAS voor het automatisch opruimen van dossieritems op basis van ingestuurde datum
En op dezelfde manier als bij de datum uitdienst, voeg ik een actieknop toe die alleen dan zichtbaar is, en meteen in werking gaat treden.
Workflow in AFAS voor het automatisch afhandelen van taken die niet akkoord zijn en opnieuw moeten worden ingediend
Configuratie van zichtbaarheid en vervolgacties in AFAS voor het automatisch afhandelen van afgekeurde taken

Taak wordt te lang niet opgepakt en moet escaleren

In de voorgaande scenario’s hebben we gegevens gehad op basis waarvan we condities konden maken. Bij sommige tijdsgevoelige workflows, bijvoorbeeld in verband met certificeringen, afspraken met klanten, etcetera, wil je misschien een escalatiemoment inbouwen. Maar in de gegevensverzameling Dossier hebben we geen gegevensveld zoals ‘Datum laatste wijziging’ tot onze beschikking. Wat kunnen we dan wel doen om te zorgen dat we een geschikte conditie kunnen bouwen?

In de gegevensverzameling Dossier is het veld ‘Laatste wijziging externe status’ beschikbaar. Dit is de status die je meegeeft aan je workflow voor OutSite. In veel van je workflows zul je echter geen gebruik maken van OutSite. Dit gegevensveld kunnen we dus creatief inzetten.

Ik bepaal het punt van escalatie in de workflow, en zorg ervoor dat de stap(pen) die naar dit punt leiden een externe status geven. Dit kan dezelfde status zijn als voor intern:

Statusinstellingen in AFAS voor het inplannen van interne en externe taken
Ik bouw een conditie met het veld ‘Laatste wijziging externe status’. Als een taak al voor een week op ‘Inplannen’ staat, en er is (blijkbaar) nog niks ingepland, moet de leidinggevende geïnformeerd worden.
Deze afbeelding toont de statusinstellingen in AFAS waarbij zowel de interne als externe status van taken op 'Inplannen' zijn gezet. Dit is een stap in het proces van taakbeheer, waarbij taken gepland worden voor automatische afhandeling op een later tijdstip.
Ik pas de workflow vergelijkbaar aan. In dit geval gaat de nieuwe actieknop terugleiden naar dezelfde vervolgtaak, maar wordt er een ter info opgestart voor de leidinggevende. In de toelichting voor de leidinggevende leg ik de situatie uit.
Workflow in AFAS voor het inplannen en automatisch afhandelen van taken die een week lang niet zijn ingepland
Instelling in AFAS voor zichtbaarheid en vervolgacties van taken die een week lang niet zijn ingepland

En deze ter info? Daar bouw ik weer een conditie voor op: Workflow is nog niet afgerond. Zodra de medewerker dus op de actieknop klikt, wordt ook de ter info voor de leidinggevende afgesloten. Dan wordt die ook niet onnodig lastig gevallen met iets waar al actie op is ondernomen.

Dit zijn een paar mogelijkheden waarmee AFAS jouw openstaande taken kan onderhouden. Deze zijn aan specifieke voorbeelden uitgewerkt, maar je kunt deze natuurlijk breder toepassen. Het belangrijke is dat voor een Ter info-taak, je uitgaat van “Hoe lang moet dit zichtbaar blijven?” voor de conditie. Bij het afhandelen via een geplande taak moet je conditie uitgaan van “Vanaf welk moment moet dit doorgezet worden?” Eigenlijk zijn ze dus elkaars tegenovergestelde. Voor wie regelmatig met complexe workflows werkt, kan het nuttig zijn om eens naar het functioneel beheer van je systeem te kijken. Dit kan je veel tijd en moeite besparen bij het inrichten van efficiënte processen.

Succes met het automatisch opschonen van de takenlijst!

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

Jouw rots in de employer branding
Uit onderzoek van het AWVN (2023) is gebleken dat 9 van de 10 werkgevers heeft last van een tekort aan...
Lees de blog
Van lijstjesmanager naar informatiecommando
Zou je liever het werk doen waar je voor op bent geleid en waar je blij van wordt? Lees dan deze blo...
Lees de blog
Loonheffing toepassen? Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker...
YES, er komt een nieuwe medewerker in dienst en het eerste salaris gaat uitbetaald worden. Maar heeft...
Lees de blog

Vraag eenvoudig je abonnement aan

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*

Na het invullen van het formulier nemen we binnen 24 uur contact met je op om de details te bespreken.