Zo maak je AFAS OutSite SEO-proof

Ik weet het, OutSite is geen WordPress of ander top-of-the-bill CMS en dus zijn er wat beperkingen. Maar OutSite is wel briljant als je kijkt naar de integratiemogelijkheden. Probeer voor de gebruiker maar eens zo’n naadloze ervaring te creëren als je alles aan elkaar knoopt. Dat lukt je simpelweg niet!

Daarom is voor mij de uitdaging des te groter wanneer de vraag wordt gesteld: hoe haal ik het maximale uit OutSite en benader ik zo dicht mogelijk het design of de functionaliteit die ik wil?

Dat geldt ook voor wat betreft SEO en daar is dan juist helemaal niets op aan te merken. Sterker nog: je kunt met OutSite prima top 5 posities in zoekmachines bereiken. Maar hoe doe je dat?

Hier zijn 5 praktische tips die zowel ingaan op de content als de technische inrichting.

Tip 1: De basis op orde

Tip 1 is gelijk de meest basale: als je de basis niet op orde hebt ga je nooit goed scoren in zoekmachines. Nu wil ik in deze blog niet uitleggen hoe SEO werkt (want wie weet dat nou wel voor 100%), maar voor mij is het altijd een balans tussen 3 zaken:

  1. De techniek op orde
  2. Relevante en interessante content
  3. Een goede waardering door de zoekmachine
 
Laten we beginnen met het eerste punt. Die techniek. Zorg ervoor dat je de basis op orde hebt. Dat wil zeggen dat je in ieder geval de volgende zaken goed hebt ingericht:
  1. Via de back-office (Profit) ga je naar Algemeen / In & OutSite / Site waarbij je de site aanklikt die je geschikt wilt maken voor de zoekmachine
  2.  Je zorgt ervoor dat op het tabblad ‘Algemeen’ het vinkje ‘Site alleen toegankelijk voor ingelogde bezoekers’ uit staat
  3. Je zorgt ervoor dat op hetzelfde tabblad het vinkje ‘Site is een testsite’ ook uit staat
  4. Je zorgt ervoor dat op het tabblad ‘Publiceren’ het vinkje ‘Website publiceren als ‘onder constructie” ook uit staat
  5. Wil je jouw website ook geschikt maken voor Google for Jobs? Zorg er dan voor dat op het tabblad ‘Google’ het vinkje ‘Google for Jobs integratie’ aan staat.
Scherm­afbeelding 2024 01 03 om 10.46.15

Nu kan jouw website op goed geluk gevonden worden, maar het is beter de zoekmachine even een handje te helpen en deze te leren waar jouw website staat en wat erop gevonden kan worden. 

Daarom zorg je er bijvoorbeeld voor dat je via https://search.google.com/search-console jouw website aanmeldt om geïndexeerd te kunnen worden. Je krijgt dan vanuit de Search Console een verificatiebestand die je kunt uploaden (opnieuw via de backoffice) op het tabblad Google (dus weer bij Algemeen / In & OutSite / Site). 

Zodra je dit gedaan hebt, weet Google dat het jouw website is en kan het indexeren beginnen!

Tip 2: De teksten op orde

Nu we het technische gedeelte klaar hebben kunnen we ons concentreren op de inhoud. De content. Want zolang je geen content maakt die interessant genoeg is voor de lezer (en dus uitsluitend voor een zoekmachine geschreven is) zal je niet goed scoren. 

Hoe zoekmachines dit precies waarderen blijft een raadsel. Wat wel zeker is, is dat je een aantal zaken kunt toepassen die je website sowieso een stuk vriendelijker maken. Niet alleen om geïndexeerd te worden, maar ook om überhaupt gelezen te worden. Ik geef je weer een aantal tips:

  1.  Zorg ervoor dat je altijd de juiste koppen gebruikt. Gebruik kop 1 voor de titel van de pagina, gebruik kop 2 voor de titels van de alinea’s, enzovoorts. Maak dus geen tekst groter of dikker zodat het lijkt op een kop, gebruik echt de functionaliteit Kop in de WYSIWYG (What You See Is What You Get) editor. Zo krijgt jouw kop namelijk onderwater de code <h1> of <h2> mee. Dit vertelt de zoekmachine dan weer dat het een kop is.
  2. Begint jouw pagina met een belangrijke introductie? Maak deze dan ook dikgedrukt. De zoekmachine ziet namelijk het verschil tussen tekst die <strong> is en tekst die dat niet is. Ditzelfde geldt overigens voor schuingedrukte of onderstreepte woorden.
  3. Zorg ervoor dat je voldoende linkjes opneemt naar andere pagina’s. Creëer bij wijze van spreken je eigen Wikipedia door te linken naar andere interessante pagina’s op de site (bijvoorbeeld als je in een tekst verwijst naar de sollicitatieprocedure, link dan ook naar deze procedure)
  4. Zorg ervoor dat je altijd een fatsoenlijke lettergrootte en regelafstand gebruikt. Als de tekst te klein is of deze slecht gelezen kan worden op bijvoorbeeld een mobiel apparaat herkent de zoekmachine dit ook en dit komt de ranking van je website niet ten goede.
Scherm­afbeelding 2024 01 03 om 11.13.41

Eigenlijk is de belangrijkste tip dus: gebruik de standaard. Wil je een kop maken? Standaard. Bestaat het veld ‘introductie’ in je documentsjabloon voor een blog? Gebruik die en ga daar niet een ander inhoudsveld voor opofferen. Wil je een knop? Gebruik dan de standaard knoppen en maak die mooi op in het thema. 

Daarover gesproken: probeer alles in het thema vast te leggen. Lettergroottes, kleuren, diktes, etc. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk hoeft af te wijken op de pagina zelf. Dat is niet alleen fijn voor diegene die de site moet onderhouden, maar het voorkomt ook onnodig veel broncode wat de laadtijd en dus je zoekprestaties weer nadelig beïnvloedt.

Tip 3: De rest van de content op orde

Oke. Het technische gedeelte is klaar en de teksten staan. Nu de rest van de content nog. Weer een aantal tips:

  1. Gebruik je een afbeelding op de site? Zorg er dan voor dat deze zo licht mogelijk wordt. Een tool die daar bij uitstek geschikt voor is, is TinyPNG. Deze vriendelijke panda comprimeert jouw afbeelding als een malle zonder dat de kwaliteit verloren gaat. Natuurlijk: een afbeelding als webp extensie is nog beter maar we moeten ook nog wat te wensen overhouden voor in de toekomst…
  2. Upload je de afbeelding? Zorg er dan voor dat je altijd een alternatieve tekst meegeeft die gaat over de inhoud. Wil je bijvoorbeeld een afbeelding toevoegen op de sollicitatieprocedure pagina? Geef dan de tekst: ‘Het proces van solliciteren’ mee. Zoekmachines indexeren dit ook en weten dus ook direct dat je relevante afbeeldingen bij je tekst hebt geplaatst. 
  3. Zorg ervoor dat je via Pagina informatie / Eigenschappen op het tabblad ‘Algemeen’ ook altijd een afbeelding meegeeft zodat wanneer de pagina gedeeld wordt op bijvoorbeeld LinkedIn deze netjes van een afbeelding wordt voorzien
  4. Zorg ervoor dat je op het tabblad ‘Zoekmachine’ eventueel een afwijkende titel maar altijd een afwijkende omschrijving invult. Doe dit kort en goed zodat gebruikers in de ’teaser’ op Google al kunnen zien waar de pagina over gaat.
  5. Zorg ervoor dat alle pagina’s vindbaar zijn via het menu of door links op de andere pagina’s. Het is belangrijk zo je structuur aan te geven aangezien OutSite niet direct een ‘sitemap’ functionaliteit kent. Wat dus niet gekoppeld staat, wordt minder snel of misschien zelfs niet geïndexeerd.
Scherm­afbeelding 2024 01 03 om 10.49.55

Tip 4: De URL's op orde

Tijd voor het laatste gedeelte van de blog: de URL’s. Want deze zijn vaak een ondergeschoven kindje bij het live zetten van de site. En zeg nou zelf: je gaat toch ook geen campagneposter maken waarbij je opschrijft: Nieuwsgierig? Ga naar werkenbijmijnbedrijf.nl/portal-over-het-bedrijf/over-ons ?

Nee. Je wilt dat dit een fatsoenlijke URL is. 

Daarom gaan we opnieuw terug. naar de back-office (Profit):

  1. Algemeen / In & OutSite / Site
  2. Kies de juiste site
  3. Ga naar het tabblad URL-doorverwijzing
  4. Maak hier de juiste URL-doorverwijzing aan door op nieuw te klikken
Scherm­afbeelding 2024 01 03 om 10.57.36

Wil je jouw bestaande pagina een vriendelijke URL geven? Kies dan voor de vriendelijke URL. Heb je een pagina verwijderd of heb je een niet bestaande URL die je wilt doorverwijzen? Bijvoorbeeld voor een actie, kies dan voor een niet-werkende URL laten openen. 

Hou dit kritisch bij! Wat je absoluut niet wilt is een 404 (pagina niet gevonden) melding want als je die te lang laat openstaan wordt ook hier de vindbaarheid van jouw website nadelig beïnvloed. 

Tip 5: Toch nog niet alles...

We hebben nu veel behandeld maar tegelijkertijd toch nog niet alles. Ik schreef het al in het begin van mijn blog: ik wil niet uitleggen hoe SEO werkt. Maar er zijn toch nog een aantal zaken die je kunnen helpen je website hoger in de zoekmachines te krijgen die hoe dan ook werken. Dus toch nog even 3 tips:

  1. Zorg voor regelmatige content. Plaats vaak iets nieuws zoals bijvoorbeeld een nieuwsbericht of blog. Dit houdt je website dynamisch en dus ook relevant voor zoekmachines
  2. Doe aan linkbuilding. Een belangrijk onderdeel van SEO is de waardering die jouw domeinnaam heeft. Als relevante websites dus doorlinken naar jouw website zal deze een hogere waardering krijgen. Nogmaals de disclaimer: ook dit is een vak apart
  3. Laat je content zweten. Niemand wil de eenzame roepende in de woestijn zijn toch? Want dan hoort niemand jouw boodschap. Zorg er daarom voor dat jouw content zweet. Deel de pagina’s via social media, plaats een relevante video op YouTube en ‘embed’ deze video ook op je site. Maak teasers of video’s van een blog en deel deze op social media met een link naar jouw website toe. Des te meer reuring des te relevanter. En des te relevanter…. juist, des te hoger! 

Benieuwd hoe je het maximale uit jouw OutSite kunt halen?

Misschien vind je dit ook interessant

De vraag van vandaag: Op welke afdeling breng je HRM-applicatiebeheer onder?
Lees de blog
voxtur-20220520_155
Lees de blog
Medewerk vertrekt via de draaideur - Talentmanagement
Lees de blog

Vraag eenvoudig je abonnement aan

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*

Na het invullen van het formulier nemen we binnen 24 uur contact met je op om de details te bespreken.