Jouw rots in de employer branding

Uit onderzoek van het AWVN (2023) is gebleken dat 9 van de 10 werkgevers last heeft van een tekort aan medewerkers. En in 2022 hadden organisaties last van gemiddeld 12% personeelsverloop. Dus hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie de nr. 1 keuze is voor kandidaten in jouw markt? En hoe zorg je ervoor dat je medewerkers langer bij je blijven?

Employer branding gaat daar voor een groot deel aan bijdragen! En in deze blog laten we zien hoe je dat aanpakt.

Wat is employer branding?

Even terug naar de basis. Wat betekent ‘branding’ ook alweer? De essentie van branding is hoe mensen jouw organisatie, imago, aanbod en service zien. Dus hoe voelt iemand zich bij het idee van jouw organisatie? Bij employer branding gaat het om hoe jouw potentiële en huidige toptalenten naar jouw business kijken en het gevoel om bij jouw organisatie te werken. 

En dan heb ik het niet alleen over de werkzaamheden, je producten en diensten, maar ook je klanten, wat je deelt op sociale media en de evenementen die je organiseert. Het is een breed concept, maar oh zo belangrijk.

Binnen employer branding word onderscheid gemaakt tussen 2 onderdelen:

  • Interne en
  • externe employer brandig.

Het eerste richt zich op het behouden van huidige medewerkers en het tweede op het aantrekken van nieuwe medewerkers. Deze twee onderdelen vormen samen jouw employer brand (ook werkgeversmerk genoemd).

Waarom is employer branding zo belangrijk?

Er zijn 101 redenen waarom employer brandig belangrijk is voor jouw organisatie. Hieronder vind je de vier belangrijkste:

  • Vind je perfecte match – Mensen de in’s en out’s van jouw organisatie laten zien, kan hen ervan overtuigen dat het de juiste plek voor hen is. En als ze het niet leuk vinden, zou het toch niet gelukt zijn.
  • Sneller talent aantrekken – Een sterk werkgeversmerk helpt je om sneller talent aan te trekken en aan te werven, omdat ze al voor het sollicitatieproces weten wie je bent en waar je voor staat.
  • Gelukkige medewerkers – Een echt sterk werkgeversmerk betrekt mensen bij hun volledige potentieel. Het geeft ze een doel, ze voelen zich deel van iets groters. Wie wil dat nu niet?
  • Bespaar op recruitmentkosten – Je bespaart een hoop op recruitment en het behouden van medewerkers. Een sterk merk bouw je voor de lange termijn en dat zal zich uiteindelijk terugbetalen.

Jouw employer brand in 4 stappen

Stap 1: jouw doelgroep bepalen

Een logische stap, maar oh zo belangrijk:

  • Wie wil je bereiken?
  • Hoe ziet jouw ideale kandidaat eruit en wat zoekt jouw ideale kandidaat in jou als werkgever?

Voor VOXTUR bijvoorbeeld ligt de focus op consultants, developers en sales.

Om je nog meer in te leven in jouw doelgroep helpt het om per doelgroep een persona te maken. Waarom doen we dat? Omdat je voor iedere functie een andere doelgroep hebt met verschillende behoeftes en communicatiestijlen.

Stap 2: unieke waardepropositie bepalen

Start met heel helder op papier zetten van wat jouw organisatie uniek maakt: visie, waarden, cultuur en natuurlijk de mensen! 

Ontdek waarom jouw team blij naar werk gaat en waarover ze trots vertellen op feestjes. 

Dit varieert van ‘grote’ zaken zoals carrièreambities en werk-privébalans tot ‘kleine’ dingen zoals vakantiedagen en feedbackcultuur. 

Jouw acties en beleid stralen jouw employer brand uit naar huidige en toekomstige medewerkers.

Dus

  • Wat onderscheidt jouw organisatie van de rest?
  • Wat zijn de USP’s (unique selling points) van jouw organisatie? 

Schrijf de kernwaarden van jouw organisatie op. Maak hierbij een lijst met redenen waarom kandidaten bij jouw organisatie willen werken. Maar maak ook een lijst met redenen waarom een kandidaat niet bij jouw organisatie zou passen.

Zorg ervoor dat je dit helder op papier zet. Dit helpt niet alleen in duidelijke communicatie naar mogelijke kandidaten, maar maakt ook de match-beoordeling makkelijker. 

Die match gaat verder dan vaardigheden alleen: het gaat om gedeelde waarden en verwachtingen.

Stap 3: laat je merk zien aan de wereld!

Heb je jouw merk scherp? Deel het dan met de wereld!

Begin waar je controle over hebt: je carrièrepagina en vacatures.

Vergeet saaie vacatureteksten. Vertel een verhaal dat boeit, inspireert en de magie van je organisatie toont. 

Maak je bedrijfscultuur zichtbaar met foto’s, video’s en beelden van je team. Of wat dacht je van een Spotify-lijst met jullie vrijdagmiddagnummers? Goede content verspreidt zichzelf. 

Wie weet waar je de ideale kandidaat vindt? Zorg dat alles tiptop is en betrek je team. Misschien kennen zij wel de perfecte nieuwe collega.

Hoe kan je ervoor zorgen dat jouw ‘werken bij’ en carrièrepagina geen saaie bedoeling is en ook nog eens goed bedrijfskundig in elkaar zit op het gebied van werving en selectie? Met AFAS natuurlijk! 

Zo hebben wij natuurlijk onze eigen werken bij pagina gebouwd. Door de integratie zijn veel processen geautomatiseerd zodat een potentiële kandidaat binnen één werkdag een reactie heeft of zelfs al een afspraak heeft staan!

Stap 4: de candidate journey

De customer journey kennen we inmiddels wel, maar de candidate journey is vaak nieuw terrein. 

Belangrijk is om hier aandacht aan te besteden.

In stap 1 werd het maken van persona’s al even aangestipt. In deze stap gebruiken we de persona’s per functie om hun reis vast te leggen. 

De candidate journey toont namelijk de stappen die een kandidaat doorloopt van het zoeken naar een nieuwe baan tot brand ambassadeur zijn van jouw organisatie. 

Dit inzicht helpt je om te bepalen hoe en wanneer je jouw ideale kandidaat kunt vinden, boeien, binden en uiteindelijk omvormen tot ambassadeurs die ook extern positief zijn over jou als werkgever.

Hoe nu verder?

Het laten zien van jouw cultuur naar de buitenwereld is enorm belangrijk voor het aantrekken en werven van nieuwe mensen. Door een stap verder te denken waar jouw ideale kandidaten zich bevinden en welke reis zij afleggen kan jij jouw concurrenten een stap voor zijn. Durf OutSite (haha) the box te denken en wijk af van wat de 99% doet.

Maak die unieke ‘werken bij’ pagina, laat de cultuur van jouw organisatie zien, zowel tekstueel als visueel. De tijd dat vacatures bestonden uit simpele lijstjes is nu echt voorbij!

Geef meer betekenis en dieper inzicht in de rol die je biedt door bijvoorbeeld een interview met de manager te delen of inzicht te geven in de technologieën waarmee de nieuwe collega gaat werken.

Voorbeelden van contentformats:

  • Dag van een consultant
  • Interview een marketeer
  • Talk nerdy to me met een senior ontwikkelaar
  • Vlog
  • Een week van de productmanager

Welke keuze je ook maakt: start bij de basis en de rest zal volgen!

Het maximale uit je OutSite website halen?

Misschien vind je dit ook interessant

Verandermanagement
Lees de blog
Hoe eet je een olifant
Lees de blog
Werkgeversverklaring in AFAS
Lees de blog

Vraag eenvoudig je abonnement aan

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*

Na het invullen van het formulier nemen we binnen 24 uur contact met je op om de details te bespreken.