Kwalitatieve een-op-een gesprekken met behulp van AFAS

Ken je dat, je hebt een gesprek gepland met één van jouw medewerkers en je weet niet zo goed hoe je dit gesprek moet aanpakken? Of het nou gaat om een motiverend gesprek, feedback geven of onderhandelen, het gebruik van de juiste gesprekstechniek kan helpen om de kwaliteit van het gesprek te verhogen. Daar komt bij, dat leidinggevenden een grote invloed kunnen hebben op het geluksgevoel van de medewerkers. Daarom is het belangrijk dat leidinggevenden beschikken over de juiste tools en informatie voor de gesprekken die zij voeren.

Met een bak aan ervaring, kunnen managers goed inschatten wat het effect is van de manier waarop ze een gesprek voeren. Dat betekent natuurlijk niet dat je als manager alleen door schade en schande wijs kan worden. Er zijn voldoende modellen die hierbij kunnen ondersteunen. Maar hoe kies je nou het juiste model voor een gesprek?

In AFAS kun je dit heel pragmatisch inrichten. Je start met een nieuw dossieritem, dat je ter beschikking stelt aan de managers. In de workflow kunnen zij op basis van een stroomschema, met een paar simpele vragen, uitkomen bij het model of de gesprekstechniek die hen het beste ondersteunt in een specifieke situatie.

Elke keer dat een manager uitkomt aan het einde van het stroomschema, ontvangt de hij of zij een e-mailsjabloon met alle benodigde informatie. Denk hierbij aan instructies, invulformulieren, tips en trucs om te gebruiken tijdens het gesprek. De workflow wordt netjes afgerond.

De workflow is beschikbaar op de stamkaart van de medewerker, die voor de managers zichtbaar is. Op basis van een profiel is deze al zo ver als mogelijk ingevuld, zodat de manager zich enkel hoeft te richten op het maken van de keuzes om bij de juiste methodiek uit te komen.

We hebben alvast een aantal modellen en gesprekstechnieken verzameld en uitgewerkt, waarmee de manager deze gesprekken kan aangaan. Denk hierbij aan de persoonlijke SWOT, een uitleg over een correctiegesprek met behulp van de Huberman-methode of de Human Relations-methode (afhankelijk van hoe zwaar de berisping moet gelden), of gewoon wat simpele vragen die je kunt stellen om het gesprek te starten en in beweging te houden.

Deze workflow kan uiteraard steeds verder uitgebreid worden, om de manager een nog grotere toolbox te bieden. Heb je binnen jouw bedrijf bijvoorbeeld nog een training over verzuimgesprekken op de plank liggen, dan zou je deze kunnen integreren zodat deze in een vast aanbod klaarstaat. Wil je daadwerkelijk een training kunnen volgen, dan is dit ook te integreren met cursusmanagement van AFAS.

Wil je meer weten of deze inrichting óf over de verschillende gesprekstechnieken?

Ontdek alle ins & outs van Profit 18

Download gratis jouw Profit 18 online magazine!