Kuijpers: samen moderniseren en automatiseren

100 jaar techniek, vóór generaties, dóór generaties. Terug in 1921 legde Piet Kuijpers het fundament voor een familiebedrijf dat vandaag bouwt aan een duurzaam Nederland. Dat is het verhaal achter Kuijpers.
Met meer dan 1.000 collega’s gezamenlijk werken aan een missie: een betere wereld doorgeven aan de volgende generatie, zodat iedereen klaar is voor de toekomst. En daarbij is een toekomstbestendige organisatie onmisbaar. Digitaal en geautomatiseerd. Dus wat als de huidige HR-systemen deze modernisering tegengaan? Tijd voor verandering.

Slimme oplossingen voor een fijn klimaat

Met het predicaat Koninklijk op zak en een jaar vol mijlpalen, vierde Kuijpers in 2021 zijn honderdjarig bestaan. Kuijpers ontwerpt, bouwt én onderhoudt technische installaties in gebouwen en industrie. Eva Peters, projectleider HR-innovatie vertelt: “We hebben veel verschillende specialismen in huis, en opereren in meerdere segmenten. Van Provinciehuis tot het Rijksmuseum.
We maken gebouwen toekomstbestendig, en bovenal: we geven inzicht in hoe een gebouw presteert. We zetten slimme, duurzame oplossingen in voor een fijn klimaat.
Niet alleen voor onze klanten, maar ook onze eigen medewerkers en de generaties na ons.” Met 15 locaties door heel Nederland, bouwt Kuijpers aan een gezonde toekomst. En daarvoor is inzicht nodig. Niet alleen in de gebouwen, maar ook in de eigen data.”
Monitoring Ramon Dekker 12 min scaled

Veel handmatig werk, en te veel Excel-lijstjes

Maar dat inzicht ontbrak, omdat het HR-systeem gedateerd was. “We hadden een HR-proces, maar dit was niet efficiënt. Het werkte: iedereen kreeg zijn contract en salaris, maar er zat te veel handmatig werk bij. We hadden verschillende Excel-lijstjes, en weinig automatisering, waardoor we bepaalde gegevens meerdere keren moesten invoeren. Dat zorgde voor onnodig extra werk”, vertelt Eva. Dit proces moest efficiënter, en het liefst ook zo veel mogelijk geautomatiseerd. “We waren afhankelijk van het menselijk handelen, en wilden onze collega’s juist een verdiepingsslag bieden. Het werd tijd om te moderniseren.”
Zo begon halverwege 2020 de zoektocht naar een passend HR- en Payroll-pakket. En niet zomaar eentje: “Wij waren op zoek naar software die ons zou helpen om onze processen goed te borgen. Die vanuit de standaard wel op maat te maken is, zonder dat standaard gedachtegoed te verliezen. Wij wilden het kunnen begrijpen, en het moest natuurlijk makkelijk en betrouwbaar zijn voor de gebruikers: onze collega’s.”

VOXTUR denkt echt outside the box, en laat zich niet tegenhouden door grenzen. Daardoor hebben wij de mooiste oplossing in AFAS gevonden.

Eva Peters

Een echte partner

En uiteindelijk kwam AFAS als beste uit het selectietraject. “We hebben met een aantal partijen gesproken. De meesten wilden verschillende systemen aan elkaar knopen, maar dat was beslist niet wat we zochten. AFAS bood een totaaloplossing: één systeem voor alle HR-instrumenten. En daar hebben we vol overtuiging ja tegen gezegd”, vertelt Eva. Dat was het begin van de weg naar efficiëntie. En óók het moment waarop AFAS-partner VOXTUR het levenslicht zag.
De keus om met VOXTUR mee te varen was dan ook makkelijk: “De oprichters van VOXTUR waren al betrokken bij ons traject. Zij wisten alle ins en outs. Dus toen zij voor zichzelf begonnen, was het geen moeilijke beslissing. Wij wilden samen met VOXTUR deze AFAS implementatie starten.”

AFAS implementatie

Met verschillende bedrijfsonderdelen, was de AFAS implementatie een complexe uitdaging. Maar eentje waar VOXTUR graag de tanden inzette. “We kozen ervoor om met 1 bedrijfsonderdeel en 250 medewerkers in 2021 live te gaan. Met employee selfservice, manager selfservice HR én Payroll. Dat gaf ons de kans om eerst alle kinderziektes eruit te halen en bij te sturen. Dit was een luxepositie, en ontzettend fijn. Zo konden wij kennismaken met het systeem, voordat wij onze volledige organisatie ermee in aanraking brachten. Het was gewoon top.”
Inmiddels draaien alle bedrijfsonderdelen op AFAS, en kijkt Eva terug op een geslaagd traject. “Ik heb tijdens het traject veel geleerd over het systeem, maar ook over onze eigen organisatie. TJ heeft vanuit VOXTUR een basistraining gegeven aan onze afdeling, en dat zorgde ervoor dat wij alles direct in het Kuijperslicht konden bekijken. En het resultaat mag er zijn. Onze processen zijn eenvoudig te volgen, en de verantwoordelijkheid ligt op de plek waar die hoort. Het is een verlichting van de administratie, waardoor er tijd is voor andere dingen. Het is bedrijfsbreed gewoon makkelijker geworden dankzij deze AFAS implementatie.”

Geen papier meer

Moderniseren en automatiseren. “Dat is precies wat VOXTUR voor ons heeft gedaan tijdens de AFAS implementatie. We hebben helemaal geen papier meer. We hebben sneller inzicht in data, en die data is altijd up-to-date. De software heeft ervoor gezorgd dat alles inzichtelijk is geworden en is bovendien makkelijk te gebruiken. Zonder tijdsverlies óf frustraties.”
En als het vuur eenmaal brandt, maakt ambitie mijlen. “Meteen hebben we ook ons beoordelingsproces geïntegreerd in AFAS. Dat was iets wat zorgvuldig moest gebeuren, want onze standaard paste niet helemaal in de AFAS-standaard. En weer kreeg VOXTUR het voor elkaar. Het staat naar volledige tevredenheid.”

De samenwerking is vanzelfsprekend

Nu de basis staat, is Kuijpers samen met VOXTUR het onboarding-proces aan het stroomlijnen. “Er gebeurt veel wanneer een nieuwe medewerker in dienst komt. En het zou mooi zijn om alle taken die daarbij horen vanuit AFAS te laten opstarten. Hier zijn we nu volop mee bezig.” Maar daar houdt de ambitie niet op, want Eva ziet nog meer kansen. “We willen ook graag de aansluiting maken met recruitment, en daarbij ook alle flexkrachten die voor ons werken registreren, zodat we één duidelijk overzicht hebben. Ook heb ik nog de wens om medewerkers via AFAS te laten inschrijven voor opleidingen. Dat is iets voor de toekomst.”
En die toekomstplannen tot stand brengen? Dat doet Kuijpers niet alleen. Want de samenwerking met VOXTUR is vanzelfsprekend: “VOXTUR blijft ons ondersteunen op verschillende gebieden, en zal de toekomstige projecten met ons oppakken. Dat is voor ons vanzelfsprekend. We hebben elkaar in 1,5 jaar tijd goed leren kennen, en de samenwerking met elkaar is heel plezierig”, vertelt Eva.

Een unieke visie

Want plezier is ook belangrijk. En dat zit bij VOXTUR wel goed: “Je werkt toch iedere dag met elkaar samen. Dan is een gezonde dosis humor zeker niet mis. En dat zit absoluut goed!” Na het afronden van de implementatie heeft Eva het gevoel dat ze een stel collega’s erbij heeft. “Ze zijn heel betrokken, en altijd bereid om te helpen. Ze durven kritische vragen te stellen, en dat waardeer ik heel erg. VOXTUR daagt ons uit om ook naar onszelf te blijven kijken. En daarin maken ze het verschil. Hun drive om voor het beste resultaat te gaan, gecombineerd met hun expertise. Ze zijn geen dertien-in-een-dozijn-bedrijf. Ze hebben echt een unieke visie. En dat is een meer dan verdiend compliment!”

Neem contact met ons op

Maak een afspraak met Roosmarijn

Misschien vind je deze klantverhalen ook interessant?

Roompot behoudt talent met behulp van VOXTUR
Wat begon als een kleinschalige camping is vandaag – meer dan 55 jaar later – uitgegroeid tot een van...
Lees het klantverhaal
Bolt it
Bolt it, een innovatieve IT-consultant, stond voor een grote uitdaging: groeien van start-up naar scale-up....
Lees het klantverhaal
ASKO
Schoonmaakbedrijf ASKO zet een grote stap naar modernisering door de samenwerking met VOXTUR. Met de...
Lees het klantverhaal

Vraag eenvoudig je abonnement aan

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*

Na het invullen van het formulier nemen we binnen 24 uur contact met je op om de details te bespreken.