De ERP-transitie van Atalian

Groot in Frankrijk, nog groter in Nederland. Atalian is een Europese speler binnen de facilitaire dienstverlening. En na de grote groei binnen Nederland was het tijd voor verandering. Want zonder de goede software, ontstonden uitdagingen. Wat dat de organisatie kostte? “Extra handelingen, onnodige workarounds, en vooral tijd. Kostbare tijd” vertelt Thomas van Rijn, transitiemanager binnen Atalian. Een nieuw tijdperk brak aan, met ERP in de hoofdrol. Zo ging Atalian de transitie aan

Ambitieus, innovatief en passievol

… drie van de kernwaarden die de visie van Atalian wel vangen. Het bedrijf heeft de Europese markt veroverd met meer dan 125.000 medewerkers wereldwijd. “Atalian is een grote naam binnen de facilitaire dienstverlening, catering en schoonmaak. Nadat we groot werden in Frankrijk, hebben we in 2017 een schoonmaakbedrijf in Nederland overgenomen. Vanaf dat punt ging het hard” vertelt Thomas. Want vandaag werken maar liefst 2000 Atalian-ers door heel Nederland. Thomas is sinds 2023 onderdeel van de organisatie. En wel met een heel specifieke reden. “Ik werd door Atalian gevraagd om het IT-traject te begeleiden. Want er was een grote verandering nodig. Door de harde groei binnen Nederland was het toenmalige IT-pakket niet meer toereikend. Dat móést anders.”
Lachende Atalian medewerker na ERP transitie AFAS

En wel hierom

“Na de overname van het schoonmaakbedrijf bleef Atalian werken met de oude software – een pakket speciaal voor de schoonmaak. Maar door alle groei en veranderingen in de dienstverlening was deze software niet meer geschikt” vertelt Thomas. Het bleef in Nederland namelijk ook niet alleen bij schoonmaak. Nieuwe dienstverlening kwam bij, en de organisatie werd steeds groter. “Het IT-pakket was voor iedere bv van Atalian apart ingesteld. Was je dus als medeweker in dienst voor de ene bv, maar deed je ook werk voor de andere? Dan moest je dubbel aangemaakt worden in het systeem. Deze dubbele werkwijze ging nog veel verder. Want tot overmaat van ramp moest de financiële medewerker het programma opnieuw openen voor élke bv. Het kon dus zomaar zijn dat je in 6 verschillende versies bezig was!”
De frustratie was niet alleen voelbaar voor HR en Finance. De werkwijze raakte ook klanten en facturaties. “Wanneer onze klanten meerdere locaties door het land hadden, bijvoorbeeld in regio Noord en Zuid, moesten ook klanten dubbel aangemaakt worden in het systeem. Er rolden ook dubbele facturen uit. Het zorgde voor fouten, en kostte te veel tijd.”

De zoektocht begon

Atalian ging verkennen voor een nieuw ERP-pakket, met een aantal duidelijke wensen op zak. “We wilden een systeem waarmee we goed intercompany konden werken. Iets waarmee we goede koppelingen konden maken, en onze data juist weergeven. Eigenlijk wilden we van allerlei losse systemen overstappen naar één integraal pakket.” Na een breed selectieproces, kwam de combinatie van AFAS en Appreo als beste uit de test.

“We kozen voor AFAS in combinatie met het planningspakket van Appreo. Het tikte alle boxen aan. Nadat de klap gegeven was, kwamen we in gesprek over het traject, en al snel werden we gekoppeld aan een AFAS-partner: VOXTUR.”

En het traject ging van start

In mei 2024 stapte Atalian bij VOXTUR in. Geplande livegang: 1 januari 2025. Geplande producten: het complete ERP-pakket inclusief Appreo voor de operationele planning. “We wilden het complete ERP-pakket in één keer uitrollen. Dit was dan ook best een intensief proces. Wat me het meest is bijgebleven is toch wel hoe makkelijk je zélf dingen in het systeem kan aanpassen. Dat gezegd hebbende: er kan ook nog veel meer misgaan dan je van tevoren verwacht J. Gedurende het implementatieproces hadden we wekelijks contact met de projectleider van VOXTUR. Maar er zijn ook zeker momenten geweest waarop we acuut extra hulp nodig hadden. We hebben veel flexibiliteit van VOXTUR gevraagd; één van de consultants moest zelfs even van de skipiste af om op afstand mee te kijken!”
Lachende Glazenwasser Atalian

Een goed begin is het halve werk

Een compleet nieuw ERP-systeem implementeren voor ruim 2500 medewerkers is best ingrijpend. Zeker als je geen idee hebt hoe dat eruit gaat zien. Maar daar had VOXTUR wel een oplossing voor. Thomas vertelt: “VOXTUR heeft een soort template gecreëerd. Een basisinrichting van AFAS speciaal voor de schoonmaakbranche. Een mooi startpunt van waaruit je verder kunt bouwen. Heel fijn, want je hoeft dus niet meer met een leeg vel papier te beginnen. Met het gebruik van deze template was veel configuratiewerk al gedaan Vanuit dit startpunt konden we dan verder configureren.”

Dat papier raakte steeds verder gevuld

Het resultaat op 1 januari 2025? “Een werkende HR-administratie, Payroll én het financiële stuk volledig ingericht. Afgelopen januari hebben we voor het eerst via AFAS salarissen uitbetaald en facturen verstuurd. Een verademing. Geen 12 geopende tabbladen meer, maar één systeem waarin alles samen komt. De dubbele medewerkers zijn nu écht verleden tijd. Onze collega’s moeten nog even wennen aan het nieuwe systeem, maar het moment waarop iedereen verbetering merkt komt steeds dichterbij! Geen volle inboxen meer, maar duidelijke workflows en een wereld aan mogelijkheden. Nu is het verder optimaliseren en de schoonheidsfouten eruit halen.”

Zijn jullie dan nu klaar?

“Zeker niet! Dit traject mag dan binnenkort afgerond zijn, maar we hebben meer plannen met AFAS. In de toekomst willen we onze contracten ook in het Engels aanbieden. En we willen gebruikmaken van de AI-functie binnen onze workflows.” Nog genoeg plannen dus. En VOXTUR? Die blijft nog wel even aangehaakt. “Ik verwacht zeker dat we bij elkaar in beeld blijven. De consultants doen echt bijzonder hun best om de applicatie te doorgronden, en verplaatsen zich in jouw situatie. En dat is onmisbaar in zulke trajecten.”

Neem contact met ons op

Maak een afspraak met Roosmarijn

Roosmarijn, AFAS Sales Consultant bij VOXTUR, glimlachend in een zakelijke outfit.

Misschien vind je deze klantverhalen ook interessant

Leolux met VOXTUR
Leolux met VOXTUR op weg naar efficiëntie
Het Limburgse Venlo vormt het hart van een doorgewinterd familiebedrijf: Leolux. Al meer dan 85 jaar...
Lees het klantverhaal
platogroup6-2
Een nóg betere versie van Plato Group
Dé toonaangevende groothandel in promotionele producten binnen Europa. Het moederbedrijf van drie gespecialiseerde...
Lees het klantverhaal
221206-Digital-Neighborhood-Group
The Digital Neighborhood
The Digital Neighborhood is een toonaangevend bedrijf dat zich richt op diverse IT-oplossingen, waaronder...
Lees het klantverhaal